Sauna en Ijszwemmen - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu Sauna en Ijszwemmen - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

Sauna en Ijszwemmen

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

11 Januari 2014 | Finland, Turku

Vandaag heeft het voor het eerst gesneeuwd hier in Turku Finland!!!!

We hadden afgesproken om vandaag met z'n allen naar de sauna te gaan en natuurlijk ook de Finse traditie: Ijszwemmen. Om 15:00 uur liepen we met z'n allen naar de bus, welke ons naar de sauna bracht.

Van de kleedruimte tot de sauna was al vrij koud, laat staan dat we na de sauna zouden gaan ijszwemmen. Na de sauna was het zover, de eerste 5 seconden waren verschrikkelijk koud, maar daarna voel je de kou niet meer en is het eigenlijk toch best wel okay. Daarna zijn we de sauna weer ingegaan en zijn we nog een keer wezen ijszwemmen en daarna weer opwarmen in de sauna. Daarna zijn we terug naar Retrodorm gegaan en hebben dvdtjes gekeken.

"In de Noord-Europese landen Finland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Polen, Estland, Litouwen en Letland is ijszwemmen een traditie. Deze is verbonden met de sauna-traditie of wordt gewoon als zelfstandig genot ervaren. In Finland heet zoiets ‘Avantouinti’, al dan niet met een sauna.

De ijszwemmer blijft maar enkele minuten in het koude water. Zo koelt hij niet geheel af, maar geniet van de reactie die het lichaam hierop geeft. Het heeft een afhardend effect op de gezondheid. Ook verhoogt het de weerstand tegen griep en infecties, of in elk geval werkt het remmend en herstel bevorderend"

• 15 Januari 2014 - 10:32

Tante Jo.:

Dag Lieverd, goedemorgen
    wat ben je al goed ingevoerd he, in het systeem?
    Allereerst zo´n goede presentatie, best wel spannend denk ik. Maar zoals altijd zijn we weer hartstikke en bere-trots op je!!!!!!! En dan cadeautjes krijgen, wat is er leuker dan dat? Vooral die sokken vind ik erg geinig hoor.
    En tussendoor de kennismakings-welkomsavond.
    Gezellig dat je niet alleen hoefde te gaan en nota bene op de terugweg ook nog iemand tegenkomen die je kent.En vanavond een filmavond als ik het goed heb begrepen.
    Maar de klapper op de vuurpijl is voor mij toch wel dat zwemmen in ijswater (IN HET DONKER) na een saunabezoek.
    Zwom je in een zwembad of in een meer ofzo? Ik denk dat het bij mij zo griezelig overkomt vanwege het donker en in het donkere water.
    Zit je trouwens net zoals in Nederland bloot in de sauna? Hier in Spanje doet men dat namelijk niet; moet je je badpak aanhouden. Nou, da´s echt niet lekker hoor.
    Ik heb trouwens begrepen dat het inmiddels al flink veel kouder bij je geworden is he? Goed aankleden hoor, want je vingers en tenen vriezen zo af en wat dan?
    Kook je iedere dag voor jezelf en heb je wel tijd genoeg om te studeren? En ga alsjeblieft op tijd naar bed hoor!
    Nou Moppie, pas goed op jezelf en we houden contact via FB. Heul dikke knuffels van ons en tot de volgende keer maar weer, dag Lieverd daaaaaaaaaaaaaag.

• 17 Januari 2014 - 13:39

Gerrie:

Hey Michelle,

Wat ,n leuke week heb jij achter de rug, na het lezen van je verslagen, zoveel gezien en ondernomen, jou kennende verbaasd me dat niets, heerlijk genieten hoor.
    Zo te zien op de foto's leuke studie genoten daar kun je wel een feestje mee vieren.
    Meteen al de nachtclub in en vond je de muziek goed, het is allemaal gezellig.
    Hoe was het uit de sauna door de sneeuw het ijswater in en weer terug, als ik er aan denk krijg ik al kippenvel.
    De foto's van je kamer zien er ook goed uit, ben je al op orde en leuke prullaria gekocht en neer gezet,
    je moet er ook studeren, dat is in een gezellige kamer niet zo moeilijk.
    Michelle het heeft wat lang geduurd voor ik reageerde maar het enige excuus is druk, druk, druk.
    Ik vind het heel leuk om je verslagen te lezen dus blijf ze sturen als de tijd het toelaat want je studie gaat voor.
    De hartelijke groetjes van ons,
    Kees en Gerrie.