5e week: TUAS - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu 5e week: TUAS - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

5e week: TUAS

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

12 Februari 2014 | Finland, Turku

Deze week hebben we geen clinical placements maar lessen in Turun University of Applied Sciences. Voor deze week moesten we twee presentaties voorbereiden. Eén presentatie ging over trauma patiënten op de eerste hulp CT en MRI, en de andere presentatie ging over een wetenschappelijk artikel waarin vijf verschillende manieren van patiëntencontact besproken worden.

Daarnaast werden door de Finse studenten ook presentaties en workshops gegeven over de patiëntencommunicatie, patiëntentransfer, kwaliteitscontrole in de Radiologie, en het verschil in de “patiëntcare” tussen Nederland en Finland.

Maandag:
Vandaag werd er een workshop gegeven over de verschillende manieren van “patienttransfer”. Er werd hetzelfde behandeld als bij de “houding en tilvaardigheid” lessen bij Inholland: hoe verplaats je een patiënt van een bed naar een ander bed, van een tafel naar een rolstoel, rolstoel naar tafel etc..

Dinsdag:
Vandaag gaven wij een presentatie over de vijf manieren van patiëntencontact. De presentatie ging goed. Wel was onze presentatie iets te uitgebreid, maar dit was geen enkel probleem. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van rollenspellen om de vijf manieren van patientencontact uit te beelden, en de rest moest raden welke van de vijf het was. Door deze interactieve lessen blijft de stof veel beter hangen als bij alleen een presentatie, en daarnaast is het ook gewoon ontzettend leuk om hieraan mee te doen.

Na deze presentatie moesten we naar het andere gebrouw voor het college: “Get your message across correctly”. Deze colleges zal ik in een ander blog nader toelichten.

Vandaag was Anne-Sophie (een van m'n flatgenootjes) jarig, dus na het college nog even snel een cadeautje gekocht en 's avonds hebben we bij een Chinees/Thais restaurant gegeten.

Woensdag:
De eerste presentatie van vandaag was over de kwaliteitscontroles binnen de radiografie en daarnaast werd een presentatie gegeven over de zorg voor traumapatienten door de Finse studenten.

Onze presentatie van vandaag (over trauma patiënten op de eerste hulp CT en MRI) ging voor mijn gevoel minder, maar dat komt doordat we eigenlijk te laat waren met onze voorbereiding. Hierdoor had ik niet gezien dat er tijdens de aanpassingen van de presentatie de verkeerde afbeeldingen onder de verkeerde namen werden gezet. Tijdens de presentatie heb ik wel aangegeven dat dit niet klopte en dit was een goede les voor de volgende keer: eerder beginnen!

Hierna hadden we Finse les in het andere schoolgebouw, ook dit zal ik in een ander blog nader toelichten.

• 03 Maart 2014 - 12:50

Tia Jo:

Hallo lieve Michelle, goedemorgen.
    Leuk hoor hoe je nieuwe dingen daar in Finland als bekend vanuit Nederland hebt ervaren! Dat zal je vast een goed gevoel geven.
    Eigenlijk zijn bepaalde zaken dus gewoon internationaal geregeld.
    En hoe vaak per week heb je eigenlijk Finse les? En is dit alleen theorie of ook conversatie? Bij het laatste zou ik weleens willen meegluren, ik denk dat ik stomverbaasd zou zijn, maar ook in een deuk van het lachen zou liggen.
    Je het het de afgelopen tijd natuurlijk best wel druk gehad, maar inderdaad, wanneer je op tijd start met je huiswerk, dan moet het voor jou allemaal toch wel te doen zijn lijkt mij hoor. Geen probleem hoor, volgende keer beter!
    Wel dit was het even voor dit moment. Pas goed op jezelf, vergeet niet je vitamientjes in te nemen en voldoende te slapen, dan komt aaaaaaaaaalles gewoon op z´n pootjes terecht! Kus XXX.

• 06 Maart 2014 - 13:41

Ali Keizer:

hoi Michelle,

Je hebt nu weer geleerd dat samenwerken niet altijd makkelijk is als anderen aan je werk gaan zitten en ook de verkeerde namen onder jouw werk gaan zetten. Jou kennende is er wel wat rook uit je oren gekomen omdat je alles goed wil doen en goed wil presenteren.
    Maar nu zie je weer dat soms dingen niet gaan zoals je wil, zie het als een leermomentje ....
    verder heb je inmiddels je finse toets gemaakt.....he, he...en kiitos komen je vader en ik niet maar jij wel, ben heel benieuwd....en ook moi of iets dergelijks hebben we opgepikt....blijft een vreemde taal, je begrijpt je vader en ik spreken vloeiend fins thuis inmiddels.....we roepen de hele dag he, he.....

Hier gaat alles zijn gangetje...het is inmiddels al maart en het zonnetje schijnt, en ja het is een stuk minder koud als bij jou ! Maar blijf gezond eten en je goed aankleden.....

Groeten van pap en mam, en poot Bandit ~!