Eerste schooldag - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu Eerste schooldag - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

Eerste schooldag

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

08 Januari 2014 | Finland, Turku

Afgelopen maandag was het “driekoningen”, een officiële feestdag hier in Finland. Om 13:00 uur had ik met Raakel (m’n studenttutor) afgesproken en zijn we naar Turun Ammattikorkeakoulu (de school op Ruiskatu Campus) gereden en heeft ze laten zien hoe ik hierheen moet lopen. Hierna zijn we langs haar familie gereden en hebben we daar Tortilla´s gegeten. Ik vond het een unieke ervaring om bij een Finse familie thuis te zijn en Raakel liet zien hoe het Intranet van school werkt en haar moeder heeft verteld over de Finse taal en over de grammatica. (In Finland zijn de vervoegingen van het woord achter het woord geplaatst, bijvoorbeeld Talo is huis, en een vervoegingis bijvoorbeeld Talossa). Daarna zijn we terug naar Retrodorm gereden.

Dinsdag was het zover, de eerste dag naar school. We moesten om 9:00 uur bij Turun Ammatikorkeakoulu Ruiskatu Campus zijn. Er werd gezegd dat het ongeveer 20 minuutjes lopen is, dus ben ik een half uur van te voren vertrokken. In het lokaal was Taina Nordgren (international coördinator) aanwezig en al een aantal andere exchange studenten. We kregen 5 formulieren die we moesten invullen en tekenen, onder andere informatie over de VRE en MRSA test die hier herhaald moet worden, een aanvraagformulier voor een studentenbuskaart, studententreinkaart geheimhoudingsverklaring en een lunchkaart (waarmee we voor studententarief lunch kunnen halen op school). Na het invullen kregen we een rondleiding en werd verteld dat we met een busje naar de ICT Campus gingen.

Bij de ICT Campus hebben we geluncht en daarna een welkom door de Vice Rector: Dr. Juhani Soini. Daarna werd iets verteld over TUAS (turku university of applied sciences) en praktische zaken voor Exchange students. Er informatie verteld over ESN-IAC (erasmus student network – international action club), dit is een organisatie die door studenten word gerund waarbij allerlei activiteiten worden georganiseerd, onder andere feestjes, de Lapland trip, de Cruise naar Stockholm, of de trip naar St. Petersburg. Ook krijg je bij lidmaatschap kortingen. Na de oriëntatie dag ben ik lid geworden van ESN-IAC.

Daarnaast is er nog een studentenvereniging: TUO, deze vereniging organiseert ook een paar feestjes, en je krijgt korting op je buskaart, maar aangezien ik al korting vanuit m’n studentenpas heb, en lid ben van ESN-IAC, is dit een beetje dubbelop. En er een sportvereniging Tuli-ry die wekelijks activiteiten als volleybal en zaalvoetbal organiseert.

Na de informatie over de activiteiten heeft Ms Marjo Joshi iets verteld over Finland, de Finse mensen, cultuur, klimaat, Eetgewoonten en studeren. Finnen zijn erg punctueel, dus wees altijd op tijd 

Na deze oriëntatie dag zijn we naar het andere gebouw Lemminkaisenkatu Campus gelopen om ons in te schrijven voor ESN-IAC en op weg terug naar Retrodorm zijn we langs K-markt gelopen en hebben wat boodschappen gedaan. ’s Avonds was er een city crawl (langs de Lidl en een aantal andere winkels in het centrum), maar omdat het zo hard regende en we het centrum al hadden gezien zijn we niet gegaan.

Daarnaast is er woensdag avond filmavond in Retrodorm, donderdag avond een feest in nachtclub “Bors” en vrijdag een feest in nachtclub “The Monkey”. Dus nog genoeg leuke dingen op de planning.

Woensdag moeten we langs het laboratorium om de VRE en MRSA test te laten doen, donderdag krijgen we een rondleiding in onze clinical placements en vrijdag hebben we nog een afspraak met dhr. Jarno Huhtanen voor praktische zaken en hoe het programma van de komende 12 weken eruit ziet.

• 08 Januari 2014 - 20:52

Tante Jo:

Hoi Michelle,
    nou ik was nieuwsgierig naar je bezigheden en je manier van transport en ja, lieve deugd wat veel info heb ik gekregen!!!!!!! Ik val zowat van m´n stoel hoor.
    Ik begrijp dat Raakel je echt goed helpt en vind het heel leuk dat je bij haar ouders mocht komen.Hoelang blijft zij je zo bijstaan? Ben benieuwd!
    En dan je bezigheden van de afgelopen dagen, echt, ik ben errug blij voor je dat je een paar dagen hebt kunnen wennen en rondkijken. Zoveel indrukken en mensen ontmoeten, het lijkt me dat je daar toch best wel moe van zal worden. Daarna de rondleidingen en inschrijvingen, Mens, wat veel.
    Bovendien ben ik erg onder de indruk dat je Engels zo goed is/moet zijn, wil je een en ander kunnen volgen: petje af hoor! ´K ben weer eens bere-trots op je.
    Verder ben ik benieuwd hoe vrijdag zal verlopen; de dag dat je je programma krijgt voor de komende periode EN wat daarin staat natuurlijk. Spie-spaa-spannend blijft het voorlopig dus.
    Wel Poppedijntje, je zorgt er in ieder geval voor dat we weer wat te vertellen hebben aan deze en gene, je bent echt regelmatig het onderwerp van gesprek zoals je je waarschijnlijk wel kan voorstellen, leuk hoor.
    Ondertussen hoop ik dat je veel plezier zult hebben en vergeet niet dat we aan je denken hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Voor nu, een dikke kus en tot de volgende keer maar weer, nou daaaaaaaaaaag,
    tante Jo.

• 09 Januari 2014 - 10:06

Marja Koomen:

Wat een info en indrukken alllemaal! Je zal wel erg vol in je hoofd zitten........maar die feestjes zijn natuurlijk helemaal leuk! Geniet er van! Xxxx Marja