Week 9 Incredible Lapland Experience - Reisverslag uit Laplandiya, Rusland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu Week 9 Incredible Lapland Experience - Reisverslag uit Laplandiya, Rusland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

Week 9 Incredible Lapland Experience

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

18 Maart 2014 | Rusland, Laplandiya

The beginning…
Zaterdag was het zover, het begin van onze week naar Lapland! Na alles ingepakt te hebben en natuurlijk toch nog ruimte te kort te komen J, was het om 20:00 uur zover. We verzamelden bij de Turku Cathedral waar de bus ons kwam ophalen. Na de spullen onderin de bus te hebben gezet en een plekje gevonden te hebben, begon het avontuur, maar eerst… 14 uurtjes in de bus…

De busreis ging gelukkig vrij snel voorbij, aangezien ik voornamelijk heb geslapen. Onderweg hebben we een paar stops gehad en gingen we weer verder richting Lapland.

Zondag rond 10 uur waren we in Rovaniemi. In Rovaniemi hebben we Santa’s Village bezocht en zijn op de foto geweest met de Kerstman. Deze Kerstman wist in bijna alle talen wel iets te zeggen. Na het bezoek aan de Kerstman zijn we met de bus doorgereden naar restaurant RAX om te lunchen. Vlak bij het restaurant was een hondenshow, en ik kon het niet laten om toch even te gaan kijken: Het was een show van ‘Swedish Elkhounds’.

Na de lunch zijn we richting Levi gereden. In de bus werd de indeling van de cottages bekend gemaakt. Ik zat in cottage nummer 3 samen met Lynn, Sigrid, Fabian, Sofie en Bjarne. Eigenlijk vond ik dit een beetje jammer, want ik had gehoopt nieuwe mensen te leren kennen en nu zat ik met allemaal bekenden (en Nederlandssprekenden) in de cottage.

De cottage zelf zag er schoon uit, met een sauna, wasmachine, vaatwasser en twee driepersoonskamers. Het deed me een beetje denken aan een Centerparcs cottage.

Na alle spullen uitgepakt te hebben, hebben we onze skispullen opgehaald bij het verhuurbedrijf. Ik kreeg ski’s, skistokken en een helm mee. We hebben al onze skispullen in het ‘schuurtje’ bij onze cottage gezet.

Hierna was het tijd voor het eten, het menu voor vandaag was vissoep :\ aangezien ik geen vis eet, at ik mee in de vegetarische cottage. Hier werd een soort groentesoep geserveerd.

First skiing experience
Maandag was het zover, de eerste skidag. Om 10 uur was de skiles op de ‘practise hill’. Er werd les gegeven door Essi en Juuso. We waren met z’n vieren: twee Turken, een Canadees en ik. Ik was toch wel erg blij met mijn eigen skischoenen en de skilessen die ik in Nederland heb gehad, want ik skiede zo weg. De anderen hadden al vaker geskied.

Rond de middag werd er gezegd dat we allemaal zo goed konden skiën, dat we een echte piste konden proberen. We zijn met de skilift (ook een hele nieuwe ervaring) de berg opgegaan, en zijn vervolgens richting de pistes geskied. De weg richting de pistes vond ik echt heel gaaf om te skiën, maar toen we eenmaal bij de piste aankwamen……

Ze hadden per ongeluk de verkeerde afslag gekozen en we stonden nu bovenaan een rode piste en er was maar een weg naar beneden… Ik ben nog nooit zo bang geweest! (mede ook door m’n hoogtevrees). De jongens skieden al naar beneden en Juuso die me probeerde over te halen om te skiën, moest naar de Canadees toe die was gevallen, en toen stond ik daar alleen boven op die hoge berg. Ik ben op m’n kont stukje bij beetje naar beneden gegleden, heb ook stukken gelopen, halverwege kwam ik een Engelse vrouw tegen die m’n ski’s heeft overgenomen en beneden heeft gezegd dat ik halverwege de berg zat.

Een sneeuwscooter kwam me op halen. Ik stapte achterop, de sneeuwscooter draaide om, en viel om waardoor ik een stuk naar beneden gleed. Poging twee, nu stond de sneeuwscooter naar beneden gericht, ik stapte op, hield me goed vast en we gingen als een speer naar beneden. Ik ben nog nooit zo blij geweest om beneden te zijn. :)

Daarna heb ik nog wat geskied op de ‘practise hill’. ‘s Avonds was er een sauna race, maar ik was zo moe van alle nieuwe indrukken van deze dag dat ik in slaap ben gevallen en de volgende ochtend pas weer wakker werd.

Second day of Skiing
Na alle nieuwe ervaringen van gisteren ben ik weer begonnen op de ” practise hill”, maar ik had al gesproken met twee Turkse jongens en die zeiden dat er aan de andere kant van de berg leuke makkelijke blauwe pistes waren, maar dat je daarvoor de bus moest pakken en bij de laatste halte uit moest stappen.

Na een paar uurtjes was ik wel klaar op “de practise hill” en vroeg of Lynn, Sigrid en Fabian het leuk vonden om ook mee te gaan naar de blauwe pistes. Lynn had vandaag haar eerste skiles en Sigrid en Fabian waren voor de tweede dag aan het snowboarden.

We hebben een buskaart gekocht voor de hele dag en gingen naar de andere kant van de berg, ‘the south slopes’. Deze piste was perfect! hij was steiler dan de practise hill, maar prima te doen, en je keek ook niet in een gat, zoals op de rode piste. Hier hebben we de hele dag geskied en het ontzettend naar onze zin gehad! :)

‘s Avonds zijn we naar Immelkartano geweest. Immelkartano is een sauna, met ijszwemmen en een Jacuzzi. Na een dag skiën was het heerlijk om in de sauna te zijn en daarna de Jacuzzi in.

Third day of Skiing
Vandaag was er ook crosscountry skiën (langlaufen), maar ik heb ervoor gekozen om lekker te gaan skiën. We zijn weer naar de South slopes geweest en hebben lekker geskied. Deze keer wilden we ook voor de hogere piste gaan, maar dit viel toch een beetje tegen, aangezien dit voor mij ook toch nog te hoog was. Gelukkig was het niet alleen voor mij te hoog, maar ook voor Lynn, dus we zijn samen op onze kont naar beneden gegleden. :)

Halverwege het skiën hebben we gezellig wat gedronken en gegeten in een houten blokhut halverwege de piste. De warme choco was heerlijk en ik heb voor het eerst rendier geproefd. (wrap met groenten en rendiervlees). Het deed me een beetje denken aan rookvlees, maar misschien proef je meer verschil als je echt een rendierbiefstuk eet.

Na het skiën hebben we gegeten en ons klaargemaakt voor het feest, want ja, vanavond was de Karaoke party in club Hullo Porro. Het was een onwijs gezellige avond en het was een groot feest! :)

Fourth day of Skiing and Snowmobile excursion
Vandaag ging bijna iedereen sneeuwschoenwandelen, en ik ging lekker de skipistes op, ik vind skiën helemaal geweldig! Na het skiën heb ik m’n spullen bij de verhuur teruggebracht en afgerekend en ben ik in de souvenirwinkeltjes gaan kijken, en heb natuurlijk ook souvenirs gekocht.

Om 15:00 uur verzamelden we bij de ‘big cottage’, voor de snowmobile excursion. Ik had m’n skikleding aangehouden aangezien dit lekker warm zit en waterdicht is. Bij het bedrijf wat de excursies organiseert kregen we laarzen, een helm en voor degenen die geen skikleding aan had een overall. We gingen in tweetallen, de ene rijdt de heenweg en de ander rijdt de terugweg.

Ik zat samen met Elke, een Belgisch meisje, en we zaten op de voorste sneeuwscooter achter de leiding. Ik reed de heenweg en zij reed de terugweg. Het was echt onwijs gaaf! Na een uur rijden kwamen we bij een rendierfarm. Helaas was m’n camera bevroren en heb ik vrij weinig foto’s kunnen maken, maar ik heb iemand anders camera mogen lenen. Bij de rendierfarm kregen we warme choco en een donut. Daarnaast konden we rondkijken en daarna gingen we weer terug.

Achterop de sneeuwscooter is toch nog best wel apart, ik was met Elkes camera foto’s aan het maken en zat half omgedraaid toen ze over een aantal hobbels heenreed. Ik werd bijna gelanceerd, maar ik bleef gelukkig zitten. Ik vond het echt ontzettend leuk en als ik ooit weer naar de sneeuw ga, wil ik dit absoluut nogmaals doen.

Na de sneeuwscootersafari ben ik wezen douchen en wilde even een half uurtje liggen voor het volgende feest wat die avond was: een summerparty! Helaas heb ik hier niets meer van meegekregen, aangezien ik me verslapen heb.

Husky safari
Vrijdag was het zover, de huskysafari. M’n skikleding weer aan, want er was gezegd dat het er erg koud kon zijn. We reden met de bus naar de Husky farm. We kregen een uitleg van de eigenaar en er werd verteld dat ze niet werken met husky’s maar met ‘Alaska husky’s’. Na de uitleg gingen we naar de ingespannen teams en ik mocht m’n eigen team uitzoeken.

Ook deze excursie was in tweetallen en ik startte op de runners en Lynn ging mee in de sleezak. Halverwege wisselden we, en ik heb een neklijntje vastgemaakt die losgeschoten was bij een van de wheeldogs. Het was ontzettend gaaf om op een slee te staan met vijf honden ervoor! Na terugkomst hebben we nog wat foto’s gemaakt, helaas konden we de pups niet zien, aangezien deze nog te jong waren. Daarna hebben we een worst boven een kampvuur gebakken. :) De husky safari was een unieke ervaring, die ik absoluut niet had willen missen!

‘s Avonds waren we druk met het creëren van een toga voor de togaparty. Het enige wat we hadden was een laken en veiligheidsspelden. Na een tijdje te hebben gerommeld, hadden we allemaal een toga. Het feest was in de big cottage, en het was wel aardig, maar persoonlijk vond ik het karaoke feest leuker.

The end
Aan alles komt een eind, en helaas ook aan deze te gekke week in Lapland. Om 7 uur werden we gewekt en moesten we de cottage schoonmaken. We hadden alles de dag van te voren al ingepakt zodat we iets langer konden blijven liggen. Na de inspectie van de cottage konden we onze spullen al onderin de bus zetten. Er werd nog een groepsfoto gemaakt en daar gingen we.

We zouden eigenlijk naar Kemi’ s snowcastle gaan op de terugweg, maar omdat het had gedooid deze week, was het te glad en gevaarlijk geworden, dus zijn we in plaats daarvan naar Arctikum gegaan (museum). Het museum was tof en het liet de geschiedenis van Lapland, en de Laplandse flora en fauna zien. Dit was een mooie afsluiting van een geweldige week in Lapland!

We gingen de bus weer in en na ongeveer 5 uur stopten we voor avondeten bij restaurant Koskihovi, net als het restaurant op de heenweg was het een lopend buffet, het eten was goed. Hup de bus weer in, ik heb voornamelijk geslapen. Rond half 5 kwamen we aan bij Retrodorm en toen moesten we nog met al onze spullen de ‘berg’ op :( In Retrodorm heb ik m’n spullen uitgepakt, de was gedaan, ontbeten, iedereen gedag gezegd en daarna heb ik m’n heerlijke eigen bedje opgezocht.

  • 30 Maart 2014 - 20:30

    Johan Keizer:

    Michelle,

    Wat heb jij een fantastische week gehad daar in het hoge Lapland, een hoop gedaan en gezien. Ik heb van de foto's genoten en kan niet wachten om er nog veel meer te zien.
    Jammer dat het ijskasteel al aan het smelten was, maar je kunt niet alles hebben. Je het geskied, natuurlijk met honden op pad geweest, sneeuwscooter gereden. Een fantasche tijd waarop je altijd met veel plezier terug kan kijken.
    Gelukkig is alles heel gebleven, niets gebroken of gekneusd, daar ben ik wel blij om. Hier gaat alles zijn gangetje,als ik je autosleutels pak springt Bandit een meter omhoog want hij weet dan dat er met je auto gereden gaat worden en hij mee mag. Vandaag zijn we naar het bos in Baarn geweest, hij heeft tot aan zijn knietjes in de hofvijver gebadderd....hij had het warm. Het is en blijft een wijsneus, in kinderwagens loert hij ook en als het even kan ook nog even in de babytas kijken.......
    Nou je gaat het over een paar weken allemaal zelf zien. Geniet nog even van de tijd die je nog hebt, en maak er wat moois van.

    pap, en natuurlijk ook je moeder.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 13078

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 12 April 2014

Finland

Landen bezocht: