Weekend Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu Weekend Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

Weekend Stockholm

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

19 Januari 2014 | Zweden, Stockholm

Stockholm 17-1 t/m 19-1

Vrijdagavond was het zover, na de eerste week clinical placement gingen we met z´n allen (Csilla, Anne-Sophie, Dorien, Rens, Fabian en ik) richting de haven om met de Viking Grace (Cruiseschip) naar Stockholm te gaan. Op de Viking Grace hebben we onze spullen in onze cabin gezet en zijn nog even rondgelopen en hebben in de cabin van de jongens gekeken. Met Dorien ben ik langs de winkel en infodesk geweest en hebben we een plattegrond gehaald.

De volgende ochtend ging het alarm af dat we over een half uur zouden aanmeren in Stockholm, maar er stond al iemand voor de deur te kloppen dat we de cabin uit moesten, dus iedereen heeft zich snel aangekleed, spullen gepakt en even later waren we in Stockholm. Het eerste wat me opviel in Stockholm was dat het veel warmer was als in Finland en dat het goed sneeuwde. Met de taxi zijn we naar het treinstation gegaan, omdat de rest nog dicht was en we hier konden ontbijten. Het was wel even wennen dat ze in Stockholm geen Euro hebben maar Zweedse Kronen.

In het station hebben we een dagplanning gemaakt en het eerste stuk zouden we met z’n allen gaan, en daarna zouden we opsplitsen, omdat we ieder ergens anders heen wilden. Met z'n allen hebben we twee kerken bezocht in het centrum, waaronder de oudste kerk van Stockholm, gebouwd in de 13e eeuw.

We (Rens en ik), zijn met Fabian en Dorien meegelopen naar het Vasamuseum, aangezien dit in dezelfde richting was als Skansen. Eenmaal daar aangekomen leek het park leeg en vroegen we of er wel wat te doen was binnen. De kassière zei dat er geen workshops waren maar dat het wel de moeite waard was. We wilden er even over nadenken en zijn eerst naar de souvenirwinkel gelopen die buiten het park zat. Daar hebben we gevraagd of het wel leuk was om het park nu te bezoeken en de dames in de winkel zeiden dat het een leuk park is in de zomer maar dat het in de winter tegenvalt. Dus hebben we besloten er niet heen te gaan. In diezelfde winkel lag een onwijs mooie sjaal, dus ik vroeg hoeveel die kostte, toen ze zeiden dat die €98,- heb ik hem snel weer neergelegd….

Daarna zijn Rens en ik met de bus naar fjärilshuset (butterfly house) gegaan. We wisten niet dat we vooraf een buskaart moesten kopen, maar de buschauffeur liet ons toch meegaan en zette ons af bij een of ander restaurant. Bij dat restaurant hebben we de weg gevraagd en we liepen door een ontzettend mooi park. Aan de andere kant van dat park was een grote helling met een circustent erboven. Het was erg druk op de helling, met kinderen die met sleetjes van de helling afgingen en de ouders deden mee of zaten boven in de circustent wat eigenlijk een café/restaurantje was. Achter deze feesttent, na nog een stukje te hebben gelopen kwamen we bij fjärilshuset. Binnen was een tropisch klimaat en toen kwam ‘k erachter dat m’n camera bevroren was……… Na een half uur was deze ontdooid en kon k weer foto’s maken. Fjärilshuset zijn een aantal aan elkaar gekoppelde kassen waar ze een tropische omgeving van gemaakt hebben. Overal vlogen vlinders rond, ze hadden papegaaien, schildpadden, vissen en nog veel meer. Toen we naar het volgende deel liepen was er een groot bassin met haaien die over je hoofd heen zwemmen. Ik heb veel foto’s gemaakt en vond het gaaf om te zien hoe ze dit gemaakt hadden.

Na fjärilshuset zijn we naar het busstation gelopen om een buskaart te kopen en zijn we naar het centrum gereden. In het centrum hebben we winkels gekeken, wat gegeten bij McDonalds en zijn we naar het oude centrum gelopen en hebben souvenirwinkeltjes gekeken. Toen was het alweer half 7 PM en was het tijd om terug te lopen naar de boot. We kwamen precies om 7 PM aan zoals afgesproken met de anderen. Op de boot hebben we alles weer neergezet en hebben nog wat rondgelopen.

De volgende ochtend kwamen we weer aan in Turku Harbor en hebben de bus terug naar het centrum en daarna naar Retrodorm genomen. Al met al was het een onwijs leuk weekend met gezellige mensen en het was erg leuk om Stockholm gezien te hebben, aangezien ik hier nog nooit was geweest.

• 25 Januari 2014 - 19:39

Tia Jo:

Hallo lieve Michelle,
    wat schrijf je toch gezellig meisje. Wanneer ik je verslag lees is het net of ik er zelf bij ben, knap hoor!
    Maar even terug naar de inhoud van je reisbeschrijving. Wat deze trip al van te voren gepland trouwens of hebben jullie dat met z´n allen besloten?
    Wat een leuk idee om met z´n allen te gaan en wat heb je veel gezien. Ik verbaas me er over dat het zo lang varen is, maar het is natuurlijk wel fijn dat je ´s nacht kan reizen/varen, want die zee is natuurlijk niet zoveel aan. Fijn trouwens dat je niet zeeziek bent geworden.
    Ook fijn dat je zo´n goede conditie hebt, want je loopt natuurlijk best wel veel tijdens zo´n city-trip.En daarna, wanneer je weer thuis bent, moet je ook weer gewoon voor jezelf zorgen.
    Wel Lieverd, ik hoop dat je nog veel van dit soort gezellige verhalen zult schrijven, voor morgen nog een fijne zondag, hartelijke groeten en dikke knuffels van ons, nou daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag XXX.

• 26 Januari 2014 - 10:58

Ali Keizer:

hoi lieverd,

weer een leuk verslag en mooie foto's, fijn dat het allemaal zo goed gaat. De verhalen uit het ziekenhuis en de manier waarop je een eigen vriendengroep gekregen hebt daar in het verre Turku zijn fijn om te lezen. Je ziet dat zelfs je tia jo je in de gaten houdt vanuit het zonnige spanje...
    dikke knuffels van opa en oma, en ons natuurlijk en poot en dikke knuffel Bandit.

hier gaat alles goed, geniet ervan en over een week of 4 gaan we je zien, kan niet wachten heb de mooie verhalen nu gehoord maar wil die kou nu ook voor een weekje meemaken.

xx pap en mam

• 26 Januari 2014 - 22:14

Gerrie:

Hallo Michelle,

Dat was een leuke trip die je gemaakt hebt op ,n boot, was dit niet je eerste uitstapje op ,n boot en wat zijn ze groot he.
    Je stuurde prachtige foto's mee, maar dat je toestel bevroren was! hoe koud is het daar dan?
    Je krijgt de groetjes van Kees hij was heel blij met je leuke kaart een grote verrassing.
    Lieve Michelle leuk je verslagen te lezen ik wacht met plezier op de volgende.
    Volop genieten hoor de 1e mnd. is al weer bijna om, denk aan je zelf.

Groetjes Kees en Gerrie.