Week 7 Clinical placement 942-MRI - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu Week 7 Clinical placement 942-MRI - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

Week 7 Clinical placement 942-MRI

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

28 Februari 2014 | Finland, Turku

Dinsdag:
Kwart voor acht stond ik in het T-Hospitaal en zocht naar de MRI. Nat 10 minuten rondgelopen te hebben heb ik het gevraagd en bleek dat ik twee verdiepingen te hoog zat. Degene aan wie ik de weg had gevraagd, is meegelopen en heeft me naar de MRI gebracht.

Er was niemand om acht uur, maar ze zei dat de anderen waarschijnlijk in de ochtendbespreking zitten en zo terugkomen. Half 9 kwamen m'n collega's binnen. Ik heb mezelf voorgesteld, kreeg een rondleiding met uitleg over het toestel en de hulpmiddelen. Daarna kwam de eerste patiënt binnen die in januari een haematoom heeft gehad en waarbij uit de “spinal fluid” een infectie is gebleken.

Deze patiënt zat vastgebonden omdat de patiënt anders het infuus eruit trekt. Het onderzoek was een MRI schedel en nadat we de patiënt op de MRI tafel hebben verplaatst door middel van het “rollboard” begon de MRI. Aangezien de patiënt zeer bewegelijk was, waren de opnamen erg wazig en er zal waarschijnlijk onder algehele verdoving een nieuwe MRI gemaakt worden.

De volgende patiënten kwamen binnen met de vraagstelling achillespees ruptuur en bicepruptuur.

Op dit MRI toestel worden alleen “emergency” patiënten geholpen Er wordt niet op afspraak gewerkt, waardoor het het ene moment erg rustig is en het andere moment erg druk.

Onder “emergency” patiënten vallen natuurlijk de patiënten na een trauma, maar er worden ook patiënten gescand die net een operatie ondergaan hebben of patiënten die niet urgent zijn, maar die geen vier weken op de wachtlijst kunnen wachten.

Hierna kwam een patiënt met ESBL voor een schedel MRI. Er is door mijn collega's aangegeven dat ik de computer in mocht stellen en starten en dat het beter was als ik daar alvast ging zitten. Daarnaast heb ik vandaag kunnen helpen door de hulpmiddelen en coils klaar te zetten.

Vandaag werd gezegd dat ik deze week 's ochtends pas om half 9 aanwezig hoef te zijn aangezien er tussen acht en half negen een bespreking is, en er geen collega's of patiënten op de MRI zijn.

Woensdag:
Het eerste onderzoek was een pre-operatieve schedel MRI i.v.m. Tumor. Het was erg lastig om bij deze patiënt een infuus aan te leggen. Eerst probeerde een collega het, daarna een laborant van de afdeling, toen iemand van anesthesie en daarna een arts. De patiënt had erg dunne bloedvaten die wegrolden tijdens het aanprikken. Terwijl we wachtten op de arts die het infuus zou aanleggen, hadden we alvast de blanco MRI opnamen gemaakt. Daarna hebben we de opnamen met contrast gedaan.

Voorlopig stond er nog geen patiënt in het systeem en ze vroegen of ik het interessant zou vinden om zelf een MRI onderzoek te ervaren, aangezien ik nog nooit een MRI scan heb gehad. Deze kans heb ik met twee handen aangepakt, want ik was erg benieuwd wat de patiënt meemaakt tijdens een MRI onderzoek.

Het werd een MRI schedel, zoals bij elke patiënt moest ik ook al het metaal afdoen, oordopjes in, koptelefoon op en daar ging ik. Gelukkig ben ik niet claustrofobisch, maar ik begrijp nu wel beter waarom het voor sommige patiënten een probleem zou kunnen zijn. Het toestel lijkt van buitenaf groter dan het werkelijk is, en daarnaast maakt het apparaat toch een hoop herrie, ondanks de oordopjes en koptelefoon.

Het ondergaan van een MRI was een hele nieuwe ervaring en ik vond het super dat ik dit heb mogen meemaken. Na de scan kwam natuurlijk het leukste: de opnamen bekijken! :)

Vervolgens kwam er een patiënt van de intensive care met rugklachten. De patiënt had eerder al een operatie aan Lumbale Wervel 4 ondergaan. Ik heb de computer tijdens dit onderzoek ingesteld en “gepland”. Dit heb ik hierna eveneens bij een schedel en LWK MRI mogen doen. Daarna kwam een patiënt voor een MRI bekken vanwege een tumor in de caput femoris (heupkop). Dit was de laatste patiënt van vandaag.

Donderdag:
Het eerste onderzoek van vandaag was een MRI schedel. Hierna zijn we wezen lunchen en na de lunch kwam er een patiënt voor een MRI van de lumbale wervelkolom met hepatitis B + C en een verleden van drugsgebruik. Tijdens het instellen hadden we handschoenen aan en na het onderzoek hebben we alles goed schoongemaakt.

Hierna kwam er een patiënt van de intensive care met zes begeleiders, onder andere verpleegsters, een anesthesist en iemand van patiënten transport. Door het grote aantal mensen heb ik een stap teruggedaan en van een afstand gekeken zodat ik niemand in de weg liep en ik heb dit ook bij mijn collega's aangegeven. De laatste patiënt van vandaag kwam voor een MRI enkel.

Vrijdag:
Tot de lunch hadden we geen patiënten. Na de lunch kwam er een patiënt van de intensive care voor een schedel MRI met Influenza A.

Wat me de afgelopen dagen op de eerste hulp MRI is opgevallen, is dat er veel patiënten komen met “infectieziekten”. Ik had het hierover met een collega en deze zei dat dit ziekenhuis erg streng is qua regels met betrekking tot infectieziekten, bijvoorbeeld als je in Helsinki in het ziekenhuis wordt opgenomen voor het een of ander, dan moet je eerst weer alle tests ondergaan voordat je weer in het ziekenhuis in Turku aan het werk kan. Daarnaast worden alle patiënten waarvan binnen dit ziekenhuis nog niets bekend is, sowieso overal op gescreend. Ik vind dit een goede zaak, want het is toch extra veiligheid, zowel voor het personeel als voor de patiënten.

Vandaag kwam er ook nog een patiënt voor een MRI knie, waarvan de patiënt de knie niet kon buigen en erg veel pijn heeft. De radioloog heeft laten zien dat de kruisband is afgescheurd en deze is verplaatst, waardoor de patiënt bovenstaande klachten heeft.

De laatste patiënt van vandaag was een MRI schedel, ik pakte de “headcoil” en liep naar de MRI en er viel een pennetje onderuit.... Ik dacht dat ik iets verkeerds had gedaan, maar het bleek dat dit pennetje al eerder weer was vastgelijmd. We hebben de andere “headcoil” gepakt en maakten een “scout” opnamen, maar deze coil was ook niet goed want de opnamen waren erg ruizig. Er is tegen de patiënt gezegd wat er aan de had was en de patiënt kon op tafel blijven liggen.

De “technicians” zijn langsgekomen en waren met de coils bezig, toen is tegen mij gezegd dat ik wel kon gaan aangezien het nog wel even zou duren voordat de coils weer gemaakt waren.

  • 06 Maart 2014 - 13:21

    Ali Keizer:

    hoi Michelle,

    Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt, buiten het feit om dat je hartstikke druk bent geweest zijn je ouders ook nog een dag of 9 in Finland geweest en heb je voor hun ook een uitgebreid programma gemaakt.
    We hebben inderdaad een hoop cultuur gesnoven in Finland, van oude kerken naar oude kastelen naar eilanden buiten Turku ...waar het wel heel stil was en de bus maar 1 keer per uur kwam. Het waren allemaal pippi langkous huizen maar wel heel erg stil en verlaten.
    Je vader en moeder zijn dan ook maar gelijk weer terug gereden met de bus naar Turku, want om nu een uur in een onbewoond gebied te wandelen met 0 graden is ook geen pretje. Dus op naar de koffie in Turku.
    Ook ons gezamelijke tripje met de trein naar Helsinki was een klein feestje...gezellig hoor, eiland bekeken en door de ijsschotsen heen gevaren.
    Al met al een heerlijke gezellige tijd gehad in Turku en omstreken met een mooi reisprogramma door jou samengesteld .
    mam en pap

  • 06 Maart 2014 - 13:45

    A.ekelmans:

    Michelle,

    Oma en ik wensen je heel veel plezier in Lapland as weekend vertrek je.
    Doe voorzichtig, geniet van het sneeuwscooteren, skien, de kerstman, ijspaleis,kasteel, de huskysafari en zorg dat alles heel blijft !!
    Geen gekke dingen doen, en je hoofd erbij houden !
    Maar natuurlijk wel genieten van alles......we zijn benieuwd naar je foto's en mooie verhalen.
    Vergeet je niet foto's ook van jezelf te (laten) maken want je maakt altijd foto's voor anderen...

    Veel plezier en heel terug komen.......
    Opa en Oma

  • 15 Maart 2014 - 15:45

    Tia Jo:


    Hoi Meissie,
    sorry dat ik wat laat reageer, maar hier ben ik dan.
    Iedere keer opnieuw ben ik onder de indruk van je verhalen; zo duidelijk geschreven dat zelfs ik de dingen begrijp. Knap hoor en dankjewel!
    Ik heb begrepen uit je laatste verslag dat je niet zit weg te kwijnen achter de geraniums, maar eerder tijd te kort komt.
    Daarbij nog een heerlijk bezoek van je ´ouwetjes´, wat ook de nodige emoties, voorbereiding en tijd vraagt.
    Kortom, je bent niet een beetje maar echt bere-druk en dan ook nog alle thuisblijvers op de hoogte blijven houden met je belevenissen!!!!!!!!!!
    En nu zelfs naar Lapland...............een mens kan het toch bijna allemaal niet bijhouden.
    Wat is dit toch een geweldig groot avontuur voor je en hierna is de ´koek is nog lang niet op he´!
    Probeer in ieder geval zoveel mogelijk rustig aan te doen, (iets wat voor jou waarschijnlijk niet op zal gaan, maar je zou het kunnen proberen) want dan kun je het misschien nog navertellen.
    Geniet in ieder geval van deze nieuwe situatie en misschien heb je zelfs het geluk om het Noorderlicht te zien.
    Hier gaat het allemaal prima, maar deze week moet ik toevallig ook een MRI van m´n schouder laten maken, jammer dus dat je niet hier bent: had jij dat kunnen doen.
    Ook is het hier een beetje drukker denk ik dan bij jou, aangezien ik pas om 21.00 uur aan de beurt ben, maar dat is natuurlijk geen probleem voor mij.
    Verder is het hier gewoon druk, druk, druk, maar nog steeds lekker weer en mogen we niet klagen, maar zanikers heb je natuurlijk overal en die laten we gewoon verder zeuren.
    Wel Kindje, dat was het weer voor dit moment, geniet maar fijn en ik/wij kijken weer uit naar je nieuwe verhaal!!!!!!!!
    Dikke knuffels en pas op jezelf, nou daaaaaaaag XXXXXXXXXX.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 13085

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 12 April 2014

Finland

Landen bezocht: