1e week clinical placement @ Emergency radiography - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu 1e week clinical placement @ Emergency radiography - Reisverslag uit Turku, Finland van Michelle Keizer - WaarBenJij.nu

1e week clinical placement @ Emergency radiography

Door: Michelle Keizer

Blijf op de hoogte en volg Michelle

17 Januari 2014 | Finland, Turku

Dinsdag:
Om 7:00 uur stonden we (Sofie, Eileen en ik) bij de bushalte om bus 12 naar het centrum te nemen, en vanaf het centrum bus 4 te nemen richting het ziekenhuis. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, haalde Virva (begeleider) ons op en liep mee naar de kleedkamer, zodat we ons pak aan konden trekken. Daarna zijn we naar de radiologie gelopen en hebben we sleutels gekregen voor de deur en voor het kluisje.

Op de afdeling werden reanimatie lessen gegeven, omdat er op de eerste hulp radiologie altijd een risico is dat er reanimatie toegepast moet worden. Het was wel heel apart dat de reanimatiepop in het Fins commentaar gaf over hoe er gereanimeerd werd. Daarna heb ik meegekeken bij de “mini CT”, welke geschikt is voor handen polsen armen, schouders, voeten, enkels en knieën. De “mini CT” wordt vrij regelmatig gebruikt, met name voor de diagnosestelling als de radioloog de eerder gemaakte röntgenopnamen niet voldoende kan beoordelen.

Op de röntgen vond ik het erg interessant om te zien dat het allemaal net iets anders gaat dan in Nederland, er worden bijvoorbeeld opnamen gemaakt vanuit andere richtingen, er worden vaker loodafdekkingen gebruikt (bijvoorbeeld een loodrok bij X-Thoraxopnamen). We hadden het over de opnamerichtingen en de verschillen hierin tussen Nederland en Finland, en de laborant zei dat ze kiezen voor deze richtingen omdat de eerder gemaakte opnamen ook in deze richtingen gemaakt zijn, de radioloog deze opnamen kan vergelijken en omdat de radiologen de opnamen in deze richting wil hebben. Wat ik wel heel apart vond is dat er bij een humerus fractuur een normale AP opname wordt gemaakt, maar dat de laterale opname door het lichaam gemaakt wordt, dus ik vroeg waarom en ze keken me een beetje vreemd aan en vroegen hoe wij deze opname dan in Nederland maken, dus dat heb ik laten zien. Vandaag heb ik ook veel bedthoraxen gezien en overal meegekeken en geholpen met het halen van de bedpatienten. De patiënten liggen in verschillende kamers, aangegeven met HY (Hoite Uk site : Emergency Care) en dan een nummer erachter. We zijn naar de Intensive care geweest en naar de CT boven (omdat de CT beneden in onderhoud was).

Ik heb vandaag heel veel gezien en ik vond het erg interessant om de verschillen tussen onze landen te zien en hier meer over te leren.

Woensdag:
Vanochtend kwamen we (Eileen en ik) op de afdeling, en we kregen te horen dat we mee konden naar de ochtendbespreking. Het enige wat een beetje jammer was, is dat het allemaal in Fins was, dus dat we er eigenlijk niets van begrepen.

Daarna heb ik meegekeken bij de echografie. In Finland maken alleen de radiologen echo’s. In dit geval was het een arts in opleiding en die vertelde tijdens het echoën wat hij allemaal zag. Dit was een echo abdomen van een patiënt bloeding in de lever had gehad. Tijdens het echoën zagen we een vrij groot haematoom, en hier zijn opnamen van gemaakt. Ook zat er vocht rond de nier, hiervoor werd er een andere arts bijgehaald om ook te kijken naar de echo, omdat de arts in opleiding niet precies wist wat het was. De laboranten assisteren alleen in het halen van de patiënt en zetten de apparatuur klaar. Hierna heb ik verschillende röntgen onderzoeken gezien, onder andere enkel, thorax en voet opnamen, waarbij ik onder toezicht heb kunnen helpen door middel van het instellen van de röntgenbuis. Het zijn erg leuke en aardige mensen op de afdeling, maar ik vind het lastig om mee te kunnen helpen, omdat ik de taal niet spreek en niet precies weet welke opname er gedaan dient te worden. Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met welke opnamen het meest voorkomen en wat de Finse benaming hiervoor is. (bijvoorbeeld: Thorax -> keuhkojen; Enkel -> nilkan; Schouder + arm -> olkavarren; Hoofd -> pään etc.) Daarnaast zijn we naar de Intensive Care geweest en hebben bedthoraxen gemaakt, waarbij ik de plaat heb gepositioneerd en heb ingesteld.

’s Avonds was er een “overall” party in “The Monkey”, waar je een overall kan kopen en hier patches op kan sparen. Dit is een Finse traditie, alle studenten dragen een overal en bij elk feest waar je heen gaat kun je een patch krijgen of kopen. Omdat ik de dag erop alweer om 8:00 uur in het ziekenhuis moest zijn, ben ik met Gabrielle, Fabian en Anne-Sofie om 10:00 uur naar The Monkey gegaan, die helemaal leeg was, hebben een overall gekocht en hebben nog even iets gedronken. Om half 12 waren we weer terug in Retrodorm. Achteraf hoorden we dat de meeste mensen rond 12:00 uur naar The Monkey gingen.

Donderdag:
Ondanks dat ik niet naar het feest ben geweest en op tijd in bed lag, heb ik me helaas toch vandaag verslapen. Toen ik wakker was heb ik meteen het ziekenhuis gebeld en m’n excuses aangeboden en gezegd dat ik meteen onderweg was, om 10:00 uur was ik in het ziekenhuis en heb nogmaals m’n excuses aangeboden, een bericht gestuurd naar Jarno, en aangegeven dat ik graag langer door wil werken vandaag. Dit was prima, en er werd gezegd dat het iedereen wel eens kan gebeuren, maar ik voelde (en nu nog steeds) me erg schuldig dat ik te laat was. Ik mag daar stagelopen en hun steken tijd en energie in mij en ik kon niet eens op tijd komen 

Meteen hierna kwam er een trauma patiënt met de ambulance binnen en ik mocht mee naar de traumakamer. Het eerste wat me opviel, is dat iedereen (+/- 10 personen) hier verschillende kleuren hesjes draagt, met op de rug de functie van diegene. Degene met het rode hesje heeft de leiding over de situatie. Op deze manier werkt het wel overzichtelijk en weet ieder wat die van de ander kan verwachten. Zodra de patiënt (achterop een vrachtwagen gereden met de auto) binnengereden werd, werd er een echo abdomen gemaakt en een klinisch onderzoek uitgevoerd. Een Xthorax was op dit moment niet nodig, dus wij konden terug naar de afdeling. Even later kwam dezelfde patiënt naar de afdeling voor een X pols, waarbij hier in Finland een AP / lateraal / ¾ endorotatie / ¾ exorotatie werd gemaakt. In het Nederlandse ziekenhuis waar ik in het 3e jaar stage heb gelopen, wordt bij trauma alleen een AP en lateraal gemaakt, tenzij de radioloog een extra richting aanvraagt. Hier worden 2 extra opnamen gemaakt, omdat de radiologen ook de andere richtingen willen kunnen bekijken. Na deze trauma patiënt heb ik geholpen met een aantal bed X thoraxen en toen was de dag alweer voorbij.

Vrijdag:
Vanochtend was er weer een ochtendbespreking in het Fins, waarin ook werd gezegd dat de 18e ISRRT (international society of radiographers en radiological technologists) in Helsinki Finland zal plaatsvinden (12 t/m 15 juni). Vandaag heb ik weer geholpen bij X thorax, bedthorax, tibia opnamen maken. Ook heb ik mijn eerste patiënt in het Engels voorgelicht, wat redelijk ging, maar wat ik toch best spannend vond, en de laatste 3 patiënten van vandaag heb ik in het Fins ademinstructies gegeven bij het maken van X thorax opnamen. Dit vond ik heel spannend en ook best lastig. Degene met wie ik hier stond zei dat de patiënt het niet merkt, omdat er meerdere buitenlandse "nurses" aanwezig zijn die niet zo heel goed Fins kunnen praten.

De Finse ademinstructies zijn (fonetisch geschreven):

 Breath in Hengikatasisaan
 Hold breath Hengitamata
 You can breath Sa Hengita

Ik heb een ontzettend leuke en interessante week gehad op de emergency radiography, veel gezien, veel geleerd over de verschillen tussen Nederland en Finland, en natuurlijk heel veel leuke mensen ontmoet.

Volgende week loop ik mee bij de MRI in een ander ziekenhuis, ik ben heel benieuwd!

  • 19 Januari 2014 - 16:47

    Johan En Ali Keizer:

    lieve michelle,

    fijn dat je het zo reuze naar je zin hebt, klein minpuntje is natuurlijk dat je te laat komt !! maar jou kennende dat zal niet meer gebeuren.......
    leuk om te lezen dat er wel degelijk verschil is tussen de finse en nederlandse manier van werken, daar kan je alleen maar veel van leren.
    ben benieuwd hoe je finse les as. dinsdag gaat, voor je het weet spreek je vloeiend fins tegen de tijd dat je weer naar huis komt.
    hier gaat alles zijn gangetje, maar dat weet je wel, ben benieuwd naar je verslag over de stockholm trip.

    wil je rens een hele goede terugreis van je vader en mij wensen..
    tot het volgende mailtje.
    dikke kus, pap en mam



  • 21 Januari 2014 - 22:15

    Tante Jo:

    Hallo lieverd,
    wat een machtig en indrukwekkende stage!
    Wat verstandig van je dat wanneer men daar andere een andere werkwijze toepast dan je gewend bent, dat je meteen je mond open doet. Want anders loop je eigenlijk alleen maar mee (als decoratie) en het is wel de bedoeling dat je de dingen begrijpt en kan vergelijken.
    Ik ben erg onder de indruk van je verhaal over de patient van het verkeersongeval, het zal je toch maar gebeuren zeg.
    Wat ik niet begrijp is dat er op de eerste hulp wel een echo van de buik gemaakt wordt, maar ook niet meteen een thoraxfoto en dat dat later op de afdeling moet gebeuren.
    Ik bedoel, is dat niet veel meer gesjouw met zo´n patient dan in Nederland? Hoewel ik eigenlijk ook niet meer goed weet hoe een en ander in Nederland in z´n werk gaat.
    En hee, Slimmerikje die je bent, dat je de tegenwoordigheid van geest hebt om de meest gebruikte termen meteen in een boekje op te schrijven! En hopelijk fonetisch, want hoe je het schrijven moet is aan het bed van de patient effe niet zo belangrijk.
    Daarbij sta ik eigenlijk helemaal paf dat je de patienten nu al in het Fins durft aan te spreken en opdrachten kan geven. Je zal best wel fouten maken, maar als je het niet meteen durft te spreken, tja, wanneer moet je dan beginnen nietwaar? Kortom, geweldig hoor!!!
    Verder vind ik het erg leuk en ben best wel een beetje trots, dat je je lezers ´voor vol aan ziet´, terwijl ik dat niet echt van mezelf denk/vind hoor. Waar ik op doel is de medische terminologie en je Finse vertalingen. Ik bedoel te zeggen dat ik het reuze knap van je vind, maar errug blij bent met je vertalingen hoor.
    Hoe gaat het trouwens met je Finse lessen? Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat wanneer ik een woord probeer uit te spreken ik zo ongeveer m´n tong breek en dat ik het hoe dan ook toch een soort koeterwaals blijf vinden. Maar ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen en straks beheers je waarschijnlijk de meeste woorden en termen die je in het ziekenhuis moet gebruiken vloeiend en daar gaat het denk ik ook om toch?
    Ik heb de prachtfoto´s van jullie trip naar Zweden gezien en ik denk dat het een heel mooie reis geweest is, bofkont die je bent! Ook heb ik begrepen dat jullie een leuk groepje vormen en veel plezier hebben met elkaar. Fijn hoor!
    Tenslotte wil ik nog opmerken dat het feit dat je je verslapen hebt niet zo leuk is, maar dat je keurig je verontschuldigingen hebt aangeboden en dat je het daar verder maar bij moet laten.
    Met andere woorden: blijf je daar niet schuldig over voelen, maar probeer voortaan gewoon op tijd te zijn.
    Verder heb ik eigenlijk weinig te melden. Weet je eigenlijk dat Bas hier is geweest met de feestdagen? Even een weekje eruit en wat zonvitamientjes opdoen.Het was heul gezellig en ook hij is heel erg onder de indruk dat je daar nu bent en bij deze de hartelijke groeten van hem hoor!
    Het schijnt trouwens wat het weer betreft op dit moment bij jou wel gewoon hartstikke winter te zijn he? Kleed je maar goed en lekker warm aan wanneer je naar buiten gaat en vergeet je handschoenen niet ergens, want anders vriezen je vingers er nog af (geintje hoor, maar wel gruwelijk koud).
    Wel Poppedijntje, pas goed op jezelf, zorg dat je voldoende slaap krijgt en ik ben blij dat je zo goed eet, zoals gebruikelijk zijn wij weer hartstikke trots op je hoor. Dikke kus en tot de volgende keer maar weer, nou daaaaaaaaaag XXX.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 13073

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 12 April 2014

Finland

Landen bezocht: